Subscribe to be notified for updates: RSS Feed

4469

Είδος Νόμου: 
Τυπικός Νόμος
Έτος: 
2017
AttachmentSize
4469.pdf198.19 KB

Άρθρα νόμου

1. Οι διατάξεις του παρόντος νόμου ρυθμίζουν τη δι-αδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης χρηματικών οφειλώνπρος οποιονδήποτε πιστωτή, οιοποίες είτε προέρχονταιαπό την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας τουοφειλέτη, είτε αποτελούν οφειλές από άλλη αιτία, εφό-σον η ρύθμιση των εν λόγω οφειλών κρίνεται από τουςσυμμετέχοντες στη διαδικασία απαραίτητη προκειμένουνα εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του οφειλέτη.

2. Για τις ανάγκες του παρόντος νόμου:

α) Ως «μεγάλες επιχειρήσεις» νοούνται όσες, κατά τηντελευταία χρήση πριν από την υποβολή της αίτησης σύμ-φωνα με το άρθρο 4, είχαν κύκλο εργασιών μεγαλύτεροαπό δύο εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες (2.500.000)ευρώ ή έχουν κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης συ-νολικές υποχρεώσεις (ληξιπρόθεσμες ή μη) υψηλότερεςαπό δύο εκατομμύρια (2.000.000) ευρώ.

β) Ως «μικρές επιχειρήσεις» νοούνται όσες δεν εμπί-πτουν στον ορισμό της μεγάλης επιχείρησης.

γ) Ως «συνοφειλέτης» νοείται κάθε πρόσωπο που ευθύ-νεται αλληλεγγύως εκ του νόμου ή δυνάμει δικαιοπραξίας για την εξόφληση μέρους ή του συνόλου των οφειλώντου οφειλέτη. Στην έννοια του συνοφειλέτη περιλαμ-βάνεται και ο εγγυητής. Δεν συμπεριλαμβάνονται στηνέννοια του συνοφειλέτη οι ασφαλιστικές επιχειρήσειςπου δυνάμει ασφαλιστικής σύμβασης με τον οφειλέτηέχουν αναλάβει να καλύψουν την παντός είδους ευθύνητου έναντι τρίτων.

δ) Ως «χρηματοδοτικός φορέας» νοούνται τα πιστωτι-κά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα, μεταξύ αυτών και εκείναπου τελούν υπό ειδική εκκαθάριση, οι εταιρείες χρημα-τοδοτικής μίσθωσης, οι εταιρείες πρακτορείας επιχειρη-ματικών απαιτήσεων, καθώς και οι εταιρείες διαχείρισηςαπαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις του άρθρου 1 τουν. 4354/2015 (Α ́ 176), εφόσον τελούν υπό την εποπτείατης Τράπεζας της Ελλάδος ή του Ενιαίου Εποπτικού Μη-χανισμού.

ε) Ως «πιστωτές» νοούνται τα φυσικά ή νομικά πρό-σωπα, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, συμπεριλαμβα-νομένου του Ελληνικού Δημοσίου και των Φορέων Κοι-νωνικής Ασφάλισης, που έχουν χρηματικές απαιτήσειςκατά του οφειλέτη.στ) «Απαρτία συμμετεχόντων πιστωτών» υπάρχει ότανσυμμετέχουν στη διαδικασία πιστωτές που είναι δικαι-ούχοι τουλάχιστον του πενήντα τοις εκατό (50%) τουσυνόλου των απαιτήσεων κατά του οφειλέτη. Δεν λαμ-βάνονται υπόψη για το σχηματισμό απαρτίας απαιτήσειςπροσώπων συνδεδεμένων με τον οφειλέτη και απαιτή-σεις πιστωτών που δεν δεσμεύονται από τη σύμβασηαναδιάρθρωσης οφειλών σύμφωνα με τις παραγράφους4, 6 και 7 του άρθρου 2 και το έκτο εδάφιο της παραγρά-φου 3 του άρθρου 4.

ζ) Ως «πλειοψηφία συμμετεχόντων πιστωτών» νοείταιη πλειοψηφία των συμμετεχόντων πιστωτών που σχημα-τίζεται με βάση ποσοστό επί του συνόλου των απαιτή-σεων των συμμετεχόντων πιστωτών. Δεν λαμβάνονταιυπόψη για το σχηματισμό της πλειοψηφίας συμμετεχό-ντων πιστωτών απαιτήσεις προσώπων συνδεδεμένωνμε τον οφειλέτη.

η) Ως «ποσοστό συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικόπρονόμιο» νοείται το ποσοστό των συμμετεχόντων πι-στωτών που σχηματίζεται επί του συνόλου των απαιτή-σεων των συμμετεχόντων πιστωτών που εξασφαλίζονταιμε υποθήκη, προσημείωση υποθήκης, ενέχυρο ή άλλοειδικό προνόμιο του άρθρου 976 του Κ.Πολ.Δ.. Δεν λαμ-βάνονται υπόψη για το σχηματισμό του ποσοστού συμ-μετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο απαιτήσειςπροσώπων συνδεδεμένων με τον οφειλέτη.

θ) Ως «σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών» νοείται ηπολυμερής δικαιοπραξία που καταρτίζεται μεταξύ τουοφειλέτη και των συμβαλλομένων πιστωτών στο πλαίσιοεφαρμογής των διατάξεων του παρόντος νόμου, έχει ωςαντικείμενο την αναδιάρθρωση του συνόλου ή μέρουςτων οφειλών του οφειλέτη και αποσκοπεί στη συνέχισητης επιχειρηματικής δραστηριότητας του οφειλέτη.ι) Ως «πρόσωπα συνδεδεμένα με τον οφειλέτη» νο-ούνται:

αα) όταν ο οφειλέτης είναι φυσικό πρόσωπο, οι σύ-ζυγοι, οι συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι δευτέρου βαθμού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα πουελέγχονται από τον οφειλέτη

ββ) όταν ο οφειλέτης είναι νομικό πρόσωπο, τα φυσικάή νομικά πρόσωπα που ελέγχουν το νομικό πρόσωποτου οφειλέτη, καθώς και οι σύζυγοι και οι συγγενείς εξαίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι του δεύτερου βαθμού τωνανωτέρω φυσικών προσώπων. Επίσης, τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται από τον οφειλέτη.Ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο θεωρείται ότι ασκείέλεγχο όταν συντρέχει μία από τις περιπτώσεις του άρ-θρου 32 του ν. 4308/2014 (Α ́ 251).

ια) Ως «συμμετέχων πιστωτής» νοείται κάθε πιστωτήςπου εκπροσωπείται ή συμμετέχει με οποιονδήποτε τρό-πο στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης με σκοπό τηνκατάρτιση σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών.ιβ) Ως «συμβαλλόμενος πιστωτής » νοείται κάθε πι-στωτής που συμβάλλεται στη σύμβαση αναδιάρθρωσηςοφειλών.ιγ) Ως «μη συμβαλλόμενος πιστωτής» νοείται κάθεπιστωτής που δεν συμβάλλεται στη σύμβαση αναδι-άρθρωσης οφειλών, ανεξαρτήτως εάν συμμετείχε στηδιαδικασία διαπραγμάτευσης.ιδ) Ως «εμπειρογνώμονας» νοείται κάθε φυσικό ή νομι-κό πρόσωπο που προσφέρει κατ’ επάγγελμα υπηρεσίεςπαροχής χρηματοοικονομικών συμβουλών.ιε) Ως «εκτιμητής ακινήτων» νοείται ο πιστοποιημένοςεκτιμητής ακινήτων που έχει καταχωριστεί στο ΜητρώοΠιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομι-κών, σύμφωνα με την παρ. Γ ́ του άρθρου πρώτου τουν. 4152/2013 (Α ́ 107).ιστ) Ως «οφειλές προς το Δημόσιο» νοούνται οι απαι-τήσεις του Δημοσίου που είναι ήδη βεβαιωμένες, σύμ-φωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης ΔημοσίωνΕσόδων (ν.δ. 356/1974, Α ́ 90), του Κώδικα Φορολογι-κής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α ́ 170) και του ΕθνικούΤελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001, Α ́ 265), κατά την31η Δεκεμβρίου 2016, με τις προσαυξήσεις ή τόκουςεκπρόθεσμης καταβολής κατά το χρόνο υποβολής τηςαίτησης του άρθρου 4.

ιζ) Ως «οφειλές υπέρ τρίτων» νοούνται οι κατά την 31ηΔεκεμβρίου 2016 ήδη βεβαιωμένες οφειλές υπέρ τρίτωνπιστωτών, οι οποίες βεβαιώνονται και εισπράττονται απότη Φορολογική Διοίκηση, σύμφωνα με τις διατάξεις τουΚώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974,Α ́ 90), με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης κατα-βολής κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης του άρθρου 4.

ιη) Ως «οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφά-λισης» νοούνται οι απαιτήσεις των Φορέων ΚοινωνικήςΑσφάλισης που είναι ήδη βεβαιωμένες, σύμφωνα μετις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσό-δων (ν.δ. 356/1974, Α ́ 90) και του άρθρου 101 τουν. 4172/2013 (Α ́ 167), κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016,με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολήςκατά το χρόνο υποβολής της αίτησης του άρθρου 4.

ιθ) Στην έννοια των «οφειλών» συμπεριλαμβάνονταικαι οι οφειλές νομικών ή φυσικών προσώπων που προ-ήλθαν από διαδοχή επιχειρήσεων, σύμφωνα με το άρ-θρο 479 του Αστικού Κώδικα. Στην περίπτωση αυτή ημεταβιβάζουσα επιχείρηση δεν συμπεριλαμβάνεται στηνέννοια του συνοφειλέτη της περίπτωσης γ ́.

Διαβάστε περισσότερα..

1. Κάθε φυσικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητακαι κάθε νομικό πρόσωπο το οποίο αποκτά εισόδημααπό επιχειρηματική δραστηριότητα, σύμφωνα με ταάρθρα 21 και 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α ́167) και έχει φορολογική κατοικία στηνΕλλάδα μπορεί να υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στηδιαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, εφόσον:

α) κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016 είχε οφειλή προςχρηματοδοτικό φορέα από δάνειο ή πίστωση σε καθυ-στέρηση τουλάχιστον ενενήντα (90) ημερών ή οφειλήπου ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016 ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση ήπρος Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή προς άλλο νομικόπρόσωπο δημοσίου δικαίου, περιλαμβανομένων τωνοργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ή είχε βεβαιωθεί η μη πληρωμή επιταγών εκδόσεώς του λόγω μη επαρκούςυπολοίπου κατά το άρθρο 40 του ν. 5960/1933 (Α ́ 401) ή είχαν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις λόγω ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων εις βάρος του,

β) οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές του ξεπερνούντο ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ και

γ) πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας του άρθρου 3.2.

Δεν έχουν δικαίωμα υπαγωγής στη διαδικασία εξω-δικαστικής ρύθμισης οφειλών:

α) τα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα, καθώςκαι τα υποκαταστήματα αλλοδαπών πιστωτικών ή χρη-ματοδοτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα,

β) οι πάροχοι επενδυτικών υπηρεσιών, καθώς και ταυποκαταστήματα αλλοδαπών παρόχων επενδυτικώνυπηρεσιών που λειτουργούν στην Ελλάδα,γ) οι Οργανισμοί Συλλογικών Επενδύσεων σε ΚινητέςΑξίες (ΟΣΕΚΑ), καθώς και οι Οργανισμοί ΕναλλακτικώνΕπενδύσεων (ΟΕΕ), καθώς και οι διαχειριστές αυτών,

δ) οι ασφαλιστικές εταιρίες.

3. Φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν μπορεί να υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικήςρύθμισης οφειλών εφόσον:

α) έχει υποβάλει αίτηση ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου για υπαγωγή στις διατάξεις των άρθρων 62 επ.του ν. 4307/2014 (Α ́ 246) ή στις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα (ν. 3588/2007, Α ́ 153), εκτός εάν έχει υπάρξειέγκυρη παραίτησή του από τις εν λόγω διαδικασίες μέχριτην ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στηδιαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών ή

β) έχει εκδοθεί οριστική απόφαση υπαγωγής του οφει-λέτη σε μία από τις αναφερόμενες στην περίπτωση α ́διαδικασίες ή έχει συζητηθεί ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου η αίτηση υπαγωγής του στις παραπάνω δια-δικασίες και εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης ή

γ) έχει διακόψει την επιχειρηματική του δραστηριό-τητα ή, σε περίπτωση νομικού προσώπου, βρίσκεται σεδιαδικασία λύσης και εκκαθάρισης, εκτός εάν υποβληθεί δήλωση έναρξης εργασιών φυσικού προσώπου ή αποφασισθεί από το αρμόδιο όργανο του νομικού προσώπου η αναβίωσή του, πριν από την υποβολή της αίτησηςγια υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών ή

δ) έχει καταδικασθεί με αμετάκλητη απόφαση το ίδιοτο φυσικό πρόσωπο ή στην περίπτωση των νομικώνπροσώπων οι πρόεδροι ή οι διευθύνοντες σύμβουλοιή οι διαχειριστές ή οι εταίροι ή και κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε από το νόμο, είτε από ιδιωτική βούληση,είτε με δικαστική απόφαση στη διαχείριση αυτών γιαένα από τα ακόλουθα αδικήματα:

αα) φοροδιαφυγή, εκτός αν αφορά μη απόδοση φόρουπροστιθέμενης αξίας, φόρου κύκλου εργασιών, φόρουασφαλίστρων, παρακρατούμενων και επιρριπτόμενωνφόρων τελών ή εισφορών ή φόρου πλοίων,

ββ) νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστη-ριότητες, υπεξαίρεση, εκβίαση, πλαστογραφία, δωρο-δοκία, δωροληψία, λαθρεμπορία, καταδολίευση δανει-στών, χρεοκοπία, ή απάτη, σε βαθμό κακουργήματος.Στην περίπτωση της απάτης, αν ο παθών είναι το Δημό-σιο ή Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης, αρκεί η καταδίκησε βαθμό πλημμελήματος.Επί νομικών προσώπων, η κατά τα ανωτέρω ποινικήκαταδίκη των παραπάνω προσώπων πρέπει να αφοράαξιόποινη πράξη που σχετίζεται με την επιχειρηματικήδραστηριότητα του νομικούπροσώπου το οποίο ζητείτην ένταξή του στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισηςοφειλών.

4. Στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης δεν υπάγο-νται οφειλές του οφειλέτη που έχουν γεννηθεί μετά την 31η Δεκεμβρίου 2016.5. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 21 του άρθρου15, αν οι απαιτήσεις ενός πιστωτή υπερβαίνουν ποσοστόογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των συνολικών απαι-τήσεων κατά του οφειλέτη, η αίτηση υπαγωγής στη δι-αδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης του παρόντος μετάτην υποβολή της, σύμφωνα με το άρθρο 4, προωθεί-ται στον εν λόγω πιστωτή για διμερή διαπραγμάτευση.Στην περίπτωση αυτή δεν εφαρμόζονται τα άρθρα 6 έως14, με την εξαίρεση της παραγράφου 7 του άρθρου 9. Ο πιστωτής ενημερώνει την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) εντός τριών (3) μηνώναπό την ημερομηνία προώθησης της αίτησης για τηνεπίτευξη ή μη συμφωνίας με τον οφειλέτη.

6. Πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων:

(α) δεν υπερ-βαίνουν ατομικά για κάθε πιστωτή το ποσό των δύοεκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ και ποσοστό ενάμισιτοις εκατό (1,5%) του συνολικού χρέους του οφειλέτηκαι

(β) δεν υπερβαίνουν αθροιστικά το ποσό των είκοσιεκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ και ποσοστό δεκαπέ-ντε τοις εκατό (15%) του συνολικού χρέους του οφειλέτηδεν συμμετέχουν στη διαδικασία του παρόντος νόμουκαι δεν δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσηςοφειλών. Αν οι απαιτήσεις που εμπίπτουν στα κριτήριατης περίπτωση α ́υπερβαίνουν αθροιστικά ένα από τακριτήρια της περίπτωση β ́, δεν συμμετέχουν στη διαδικασία του παρόντος νόμου και δεν δεσμεύονται από τησύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών οι πιστωτές με τις μι-κρότερες απαιτήσεις έως τη συμπλήρωση του ποσοστούτου δεκαπέντε τοις εκατό (15%) ή του ποσού των είκοσιεκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ. Οι λοιποί πιστωτές,ακόμα και εάν οι απαιτήσεις τους δεν υπερβαίνουν τακριτήρια της περίπτωση α ́, συμμετέχουν στη διαδικασίαεξωδικαστικής ρύθμισης του παρόντος νόμου.

7. Δεν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντοςνόμου απαιτήσεις από ανακτήσεις κρατικών ενισχύσεωνλόγω παραβίασης των σχετικών διατάξεων της Συνθή-κης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ),σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 3 του Κώδικα Εί-σπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α ́ 90).

Διαβάστε περισσότερα..

1. Ο οφειλέτης που τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα, σύμφωνα με την παρ. 12 του άρθρου 3 του ν. 4308/2014, κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών του παρόντος νόμου, εφό-σον έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκωνκαι αποσβέσεων σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίεςτρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4.

2. Ο οφειλέτης που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύ-στημα, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4308/2014, κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμισηοφειλών του παρόντος νόμου, εφόσον πληροί μία απότις παρακάτω προϋποθέσεις σε μία τουλάχιστον απότις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή τηςαίτησης του άρθρου 4:

α) έχει θετικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων καιαποσβέσεων ή

β) έχει θετική καθαρή θέση (equity).

Διαβάστε περισσότερα..

Social Media